Chcemy budować relacje, które ubogacają życie innych.

Filozofia La Marzocco zawsze opierała się na otaczających ją ludziach, stawiając ich w centrum polityki firmy. Pragnąc sformalizować to podejście, firma La Marzocco postanowiła prowadzić działania pożytku publicznego, podejmując wysiłek dostrzeżenia swojego wpływu na ludzi i na środowisko naturalne, wybierając zrównoważoną i transparentną ścieżkę, która doprowadzi firmę do ulepszenia ekosystemu i istniejącej wokół niego społeczności.


W ciągu ostatnich 20 lat La Marzocco przekształciła się z firmy rodzinnej w firmę międzynarodową, z oddziałami na całym świecie. Dzięki tej ekspansji firma zyskała większą świadomość dotyczącą konsekwencji swojego oddziaływania. Co więcej, w ciągu ostatnich 10 lat podjęto proces udoskonalenia firmowych zasad oraz modelu zarządzania, aby odpowiadał na potrzeby wszystkich zainteresowanych stron.


„Ostatecznym celem jest wywierać potężny wpływ na ludzi przy zostawieniu minimalnego śladu ekologicznego.”


Guido Bernardinelli

Firma La Marzocco zobowiązuje się do wprowadzania rozwiązań, które będą minimalizowały jej wpływ na środowisko. Siedziba w Scarperii oraz Accademia del Caffè w Pian di San Bartolo pozyskują około 50% energii z paneli fotowoltaicznych. W 2022 roku panele wytworzyły 530 MWh zielonej energii. Energia pozyskiwana z paneli jest także wykorzystywana do bezpłatnego ładowania samochodów elektrycznych przez wszystkich pracowników. Stacji ładujących jest ponad dwadzieścia.

Wykorzystując Greenhouse Gas Protocol firma jest w stanie obliczyć swój ślad węglowy, tzn. ilość ekwiwalentu emisji CO2 z produkcji i działań zakupowych, uwzględniając emisje związane z logistyką, przetwarzaniem odpadów, wydobywaniem i transportem surowców, a także zużyciem prądu oraz przepływem pracowników. Określając swój ślad węglowy, firma może wskazać obszary, którymi należy się zająć, aby ograniczyć obecne emisje, zgodnie z celem przyjętym na 2050 rok, którym jest całkowita eliminacja emisji gazów cieplarnianych.

Co więcej, firma jest w stanie zrównoważyć ekwiwalent swoich emisji CO2 poprzez zakup certyfikowanych kredytów węglowych w ramach projektu ochrony środowiska w regionie Madre de Dios, który jest obszarem wysokiej różnorodności biologicznej w amazońskim lesie deszczowym w Peru. Dzięki tej inicjatywie w 2022 roku firma zrównoważyła 8 500 ton emisji dwutlenku węgla.

songwa estates

Przyprowadzanie ludzi do źródeł kawy w sposób pełen znaczenia.

W 2007 roku La Marzocco, Hemro i Probat, trzy wiodące firmy w branży kawowej, wybrały Wielką Dolinę Ryftową w Afryce na miejsce spotkania uczestników kawowego łańcucha dostaw i miejsce pochodzenia surowca, który jest jego podstawą, tym samym zapoczątkowując projekt Songwa Estates. W sercu obszaru o stuletniej tradycji uprawiania kawy, trzej partnerzy zdecydowali skupić się na plantacji, która będzie przypominać wszystkim odwiedzającym o tym, że kawa, mimo że jest drugim najbardziej skomercjalizowanym zasobem świata po ropie, pochodzi z rośliny, o którą należy dbać, i którą trzeba chronić.
Projekt zamierza wykorzystać plantację Songwa jako zasób zwiększający świadomość konsumentów, pokazując codzienną uprawę kawy, która żyje i rozkwita dzięki ludziom oddalonym o tysiące kilometrów od tych, którzy czerpią korzyści z końcowego, przetworzonego produktu.


Doświadczenie plantacji zmienia to wszystko, prowadząc do głębszej wiedzy, którą można uzyskać jedynie przy całkowitym zaangażowaniu się – przejście się między krzakami arabiki, wdychanie zapachu ziemi i spotykanie się z ludźmi, którzy uprawiają kawę, zbierają ją i poddają obróbce jest nieodzowne, aby na wskroś zrozumieć ten świat, aby docenić prawdziwą wartość surowca, który musi przebyć długą drogę, zanim ostatecznie stanie się powszechnie rozpoznawanym i cenionym napojem.
Aby pomóc mieszkańcom tego terenu w społeczno-ekonomicznym rozwoju, zrodziła się inicjatywa Hands for Songwa, dzięki której trzy wspomniane firmy zobowiązały się przekazać część zysków na poprawę lokalnej infrastruktury – postawienie studni, szkół i innych budynków – i poprawę warunków życia tanzańskiej społeczności.


Ponadto, w ciągu ponad 15 lat, La Marzocco, Probat i Hemro stworzyły także swoim pracownikom możliwość zanurzenia się w świat kawy poprzez dziesięciodniowe wyprawy na plantacje, aby mogli w pełni zrozumieć co oznacza „pochodzenie”, doświadczyć na własnej skórze rzeczywistość przeważnie nieznaną oraz odkryć nową wrażliwość względem nieodłącznych tematów dotyczących (kawowej) historii, kultury, ekonomii i ekorozwoju.


Dzięki temu, że coraz więcej osób, również spoza tych organizacji, podjęło się takiej podróży – zawodowo lub prywatnie – zyskali oni szansę na to, by poszerzyć wiedzę, wywrzeć wpływ, zyskać inspirację i inspirować innych, dzięki wizycie na plantacjach i w okolicznych wioskach.


W 2023 roku to zobowiązanie w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu uzyskało formalną strukturę w postaci Hands for Songwa Foundation, fundacji non-profit z siedzibą w Dar es Salaam, która, utrzymując w swoich statutach misję poprzednich projektów, ma możliwość przyjmowania bezpośrednich darowizn i zarządzania nimi w sposób przejrzysty i autonomiczny, a także koncentrowania się na projektach długofalowych.


Ponadto firma La Marzocco rozpoczęła także projekt „ConSenso” na działce należącej do plantacji Songwa, prowadzony przez Academia del Caffè Espresso i PNAT we współpracy z Cisco, którego celem jest badanie wpływu zmian klimatu na krzaki kawowca, których konsekwencje odczuje ponad 125 milionów ludzi utrzymujących się z uprawy kawy.